آیا تا به حال سعی کرده اید مشکل شبکه خود را عیب یابی کنید و با مجموعه ای از سیم ها و کابل های رنگین کمان مواجه شوید؟ شما تنها کسی نیستید که بگویید تنوع رنگ کابل کمی استرس آور است. پیکربندی یک شبکه سیمی می‌تواند دشوار باشد، بنابراین وقتی رنگ‌ها در ترکیب قرار می‌گیرند، مطمئناً شما را به‌هیجان می‌آورند.

اگرچه معنای رنگ‌ها در صنایع مختلف متفاوت است، اما خوشبختانه در مورد رنگ‌های مختلف کابل و موارد استفاده از آن‌ها، می‌توان به برخی سازگاری‌ها تکیه کرد. در این راهنمای کامل، تیم آسان برق به رنگ های مختلف کابل، معانی و کاربردهای رایج آنها می پردازد. هنگامی که این بلاگ را مطالعه کنید، درک جامع تری از مجموعه کابل های رنگین کمانی خواهید داشت.

انواع کابل شبکه

کابلهای شبکه از لحاظ جنس به کابل مسی و کابل فیبر نوری تقسیم می‌‌شود و از لحاظ کلی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

بیشتر بدانید: تفاوت اصلی بین سیم و کابل

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

استانداردهای رنگ بندی کابل چیست؟

برخی از موسسات، مانند انجمن تجارت جهانی و موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، دستورالعمل هایی را برای استانداردسازی ارائه می دهند، اما یک استاندارد جهانی برای رنگ کابل وجود ندارد. اکثر استانداردهای موجود نیز فاقد جزئیات در مورد رنگ های خاص کابل و عملکرد آنها هستند.

رنگ کابل ها اغلب به دلیل تاریخ انتشار، صنعتی که برای آن در نظر گرفته شده اند و کشوری که در آن عرضه می شوند متفاوت است.

چهار رنگ اصلی کابل شبکه

8 سیم با رنگ‌های مختلف که شامل 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی می باشد. سبز، آبی، نارنجی و قهوه‌ای از رنگ های اصلی و رنگ فرعی آن ترکیبی از رنگ سفید و رنگ های اصلی می باشد. یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی با همدیگر تشکیل یه زوج می‌دهند. مثلا رنگ سبز و سیم سفید و سبز تشکیل یک زوج را می دهند.

 

 رنگ بندی در سیم‌های cross و straight

کابل استریت یا مستقیم جهت ارتباط سوئیچ شبکه به روتر  سوئيچ به کامپيوتر ، و هاب به کامپيوتر به کار مي‌رود. از طرف دیگر کابل کراس براي ارتباط دو پايانه مانند سوئيچ به سوئيچ، سوئيچ به هاب، هاب به هاب، روتر به روتر، کامپيوتر به کامپيوتر و روتر به کامپيوتر به کار مي‌رود.

همان‌طور که اشاره شد درون هر دو کابل 8 سیم وجود دارد. از ۸ سیم موجود ۴ تای آن‌ها استفاده نمی‌شود و فقط ۴ تای آن‌ها برای دریافت و ارسال به صورت مثبت و منفی به هم وصل می‌شوند. نکته قابل توجه این است که در هر دو سر سیم استریت ترتیب سیم‌ها یکی است ولی در سیم‌های کراس جای رنگ سبز و نارنجی در انتهای دیگر عوض می‌شود.

رنگ بندی کانکتور RJ45

این سوکت در واقع دارای 8 پین یا تیغه می‌باشد، که 8 عدد سیم کابل شبکه را زیر این تیغه‌ها نگه می‌دارد. در کابل شبکه CAT6 و  کابل شبکه CAT5E یکی است و می‌تواند سرعتی معادل یک گیگ در ثانیه را فراهم آورد. در سیم‌های کراس یک سمت سوکت از رنگ‌های سفید نارنجی و نارنجی‌, سفید آبی و آبی برای انتقال و از سبز و سفید سبز برای دریافت استفاده می‌شود و در سمت دیگر سوکت از نارنجی و سفید نارنجی برای دریافت و از سبز و سفید سبز , آبی و سفید آبی برای انتقال استفاده می‌شود.

استاندارد رنگبندی سوکت شبکه، کلاس A

image_1652093137.png

در کلاس A، رنگ بندی کابل شبکه از سمت چپ به راست به شرح زیر است:

  1. سفید سبز
  2. سبز
  3. سفید نارنجی
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. نارنجی
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

 

 

 

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

بیشتر بدانید: تعریف کابل شبکه و قیمت خرید آن

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

استاندارد رنگبندی سوکت شبکه، کلاس B

استاندارد رنگ بندی کلاس B از چپ به راست به ترتیب زیر است.

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

 

رنگ بندی کابل های مخابراتی اصلی و فرعی

استاندارد رنگ بندی کابل مخابراتی دارای دو دسته اصلی و فرعی می باشند. رنگ های اصلی شامل، سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش است. همچنین در 5 رنگ های فرعی  آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی هستند. از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی 25 زوج سیم تشکیل می شود. تصویر زیر گویای 25 زوج سیم مخابراتی است. تمامی کابل های مخابراتی از ترکیب رنگ اصلی با رنگ فرعی بدست می آید. یک رنگ اصلی با پنج رنگ فرعی یک پنج زوج را تشکیل می دهند، در نتیجه از ترکیب رنگهای اصلی و فرعی باهم، بیست و پنج زوج تشکیل می شود. جهت درک بهتر در ادامه توضیحاتی داده می شود.

رنگ بندی کابل شبکه

رنگ بندی کابل شبکه در کیستون

Keystoneیا کیستون ها قطعات کوچکی هستند که به عنوان رابط بین پریز شبکه، کابل شبکه و کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند. آنها بر اساس کابل شبکه در دوسته CAT5 ,CAT6 قرار می گیرند. شرکت ها و سازندگان محصولات خود را در رنگ ها متفاوتی عرضه می شود. اما روی بدنه کیستون ها لیبل ترتيب رنگها را بر اساس استاندار A و B درج شده است.

 

در آخر

در این مقاله سعی بر آن بود شما را با رنگبندی کابل شبکه آشنا سازیم تا بتوانید ارتباط صحیحی هنگام سوکت زدن کابل شبکه برقرار سازیم. درون هر کابل 8 سیم وجود دارد. از ۸ سیم موجود ۴ تای آن‌ها استفاده نمی‌شود و فقط ۴ تای آن‌ها برای دریافت و ارسال به صورت مثبت و منفی به هم وصل می‌شوند. تفاوت سیم‌های استریت و کراس نیز ترتیب زوج‌ها در سیم‌های کراس بود که جای رنگ سبز و نارنجی در انتهای دیگر عوض می‌شود. آسان برق با ارائه محصولات با کیفیت همواره در پی رضایت مشتریان خود بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *