روشنایی و نورپردازی استخر، صرف نظر از تعمیر و نگهداری آن یک جنبه ظاهری ضروری می باشد. گروه روشنایی شعاع بهترین تولید کننده چراغ های ال ای دی استخر در ایران می باشد.  این شرکت به صاحبان استخرها در انتخاب بهترین چراغ های LED استخر کمک می کند. علاوه بر این، این اطمینان را به خریدار جهت ارائه حداکثر میزان روشنایی در مکان ایده آل را می رساند.این مقاله جهت راهنمای نهایی نورپردازی استخر به شما عزیزان می باشد. پس با ما همراه باشید.

نور ال ای دی محبوب ترین گزینه جهت روشنایی استخرها می باشد. به دلیل اینکه حداقل تعمیر و نگهداری را نیاز دارد و طولانی ترین عمر ممکن را فراهم می کند. نورپردازی LED می تواند نور استخر را به سطح بالاتری برساند. علاوه بر این، با استفاده از چراغ‌های LED می‌توان فضای مناسبی را برای استخر ایجاد کرد. به خاطر داشته باشید که هر استخری متفاوت است. هر چراغی مناسب استخر شما نباشد. انواع مختلفی از استخرها مانند تالاب های آبی و استخرهای ساده وجود دارد. با این حال، اصول نورپردازی یکسان است. این بلاگ به شما کمک می کند تا درک بهتری از نور استخر داشته باشید تا بتوانید بهترین نورپردازی استخر را داشته باشید.

نور مورد نیاز برای روشنایی استخر

وقتی صحبت از نورپردازی استخر می شود،نکات مختلفی را باید در نظر گرفت. سطح لوکس مناسب برای مرکز آبی یا استخر بسیار مهم است. زیرا تضمین می کند که نجات غریق و شناگران می توانند زیر آب و بالای آب را به وضوح ببینند. علاوه بر این، در صورتی که استخر برای میزبانی مسابقات حرفه ای مانند قهرمانی جهانی یا المپیک طراحی شده باشد، باید از مقررات روشنایی پیروی کند.

برخی از الزامات روشنایی استخر:

گسترش نور

چراغ های استخر بستگی به پخش نور و بازتاب نور در استخر دارد. چراغ‌های LED باید در فاصله 32 فوتی برای پخش نور در حدود 16 فوت قرار گیرند. به خاطر داشته باشید که رنگ لامپ های LED و همچنین سطح داخلی استخر روی پخش نور تاثیر می گذارد. خط دید نیز باید در نظر گرفته شود زیرا بر گسترش ظاهر نور تأثیر می گذارد.

جذب رنگ

هنگام نورپردازی استخر باید رنگ داخلی سطح استخر را در نظر گرفت. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه رنگ داخلی استخرهای شنا روشن تر باشد، نور کمتری برای دستیابی به نور کافی لازم است. معادله ای که مفید خواهد بود این است که به ازای هر 1 نور مورد نیاز برای یک سطح رنگ روشن، 1.5 نور برای سطح رنگ تیره تر استخر مورد نیاز است.

 عواملی که باید در هنگام طراحی نورپردازی برای استخر در نظر گرفته شوند

هنگام طراحی نور استخر باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. با دانستن این عوامل، طراحی نورپردازی بیشترین کارایی را خواهد داشت.

 

سطح روشنایی استخر

مهم ترین نکته ای که باید در طراحی چراغ های استخر مورد توجه قرار گیرد میزان روشنایی مورد نیاز است. به طور معمول، وقتی صحبت از استخرهای عمومی یا خصوصی می شود، سطح روشنایی باید حدود 200-500 لوکس باشد. در حالی که برای یک استخر مرکز آبزی، سطح روشنایی می تواند در حدود 500-1200 لوکس باشد. فضای تماشاگر به 150 لوکس نیاز دارد. حداقل 500 لوکس حداقل روشنایی مورد نیاز برای یک استخر تفریحی است. استخرهای حرفه‌ای معمولاً به سطح لوکس بالاتری نیاز دارند زیرا اطمینان می‌دهد که محیط برای عکس‌برداری و فیلمبرداری روشن‌ است.

منبع نور

منبع نور در استخر چراغ های led یا هالوژن  هستند. هر کدام از این گزینه ها مزایا و معایب خود را دارند.

لامپ های هالوژن ارزان هستند، اما عمر مصرفی کوتاهی دارند. اجازه ایجاد ترکیباتی از پیکربندی ها و رنگ های پیچیده را نمی دهند. لامپ‌های هالوژن برای ایجاد  روشنایی ساده جهت استخرهای عمومی بزرگ، عاری از هرگونه آیتم انحصاری استفاده می‌شوند.

ال‌ای‌دی‌ها گران‌تر هستند، اما بادوام و نصب آن‌ها آسان است. تنوع رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت آن به شما این امکان را می‌دهند ترکیبی از پویای و انعطاف‌پذیری را در برابر ضربه‌ها نشان می‌دهند. LED ها چندین سال کار می کنند. در عملکرد LED ها، در مقایسه با لامپ های هالوژن انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند.

مزایا چراغ های LED در نورپردازی استخر

وات

علاوه بر سطح لوکس روشنایی، وات مورد نیاز نیز باید تعیین شود. به عنوان مثال، یک استخر بزرگ حدود 1250 متر مربع را فضا نیاز دارد. برای هر متر مربع، 1000 لومن مورد نیاز است. بنابراین برای روشن کردن استخر 1250000 لومن با ضرب 1250 در 1000 مورد نیاز است. بازده نوری لامپ های LED باید محاسبه شود تا میزان مناسب لومنی که باید تولید شود، تعیین شود. در حالی که از سوی دیگر، محل نشستن تماشاگران به نورپردازی 30 تا 50 درصد بیشتر نیاز دارد.

موقعیت استخر

موقعیت استخر نقش مهمی در نحوه طراحی روشنایی LED دارد. چه نوع وسایل روشنایی رو به پایینو چه به طرفین وجود دارد. ابتدا باید جهت روشنایی را بدانیم. به طور معمول، نور مستقیم باعث تابش خیره کننده قابل توجهی می شود که بر دید تماشاگران و شناگران تأثیر می گذارد. که می تواند به ویژه برای شناگران کرال پشت خسته کننده باشد زیرا بینایی آنها در اثر نور تحریک می شود.

راه حل این مشکل این است که چراغ های LED را به گونه ای نصب کنید که بتوانند اطراف استخر را احاطه کنند. اینجاست که نور مایل برای روشن کردن استخر مفید است. انعکاس آب تابش خیره کننده را به حداقل می رساند. همچنین می توان از بازتاب ثانویه برای روشن کردن استخر استفاده کرد. بازتاب ثانویه یکی دیگر از راه های عالی برای نورپردازی استخر است. طراحی روشنایی LED باید به گونه ای باشد که چراغ های LED به سمت سقف قرار گیرند. نور منعکس شده به روشنایی استخر کمک می کند. سقف یک پخش کننده نور عمل می کند و باعث تامین روشنایی یکنواخت می شود. به همین دلیل انرژی زیادی لازم است.زیرا اکثر نور تولید شده جذب می‌شود و به چراغ‌های LED اضافی نیاز است.

 

CRI و دمای رنگ

هنگام طراحی  باید CRI و دمای رنگ را نیز در نظر گرفت. در مورد نورپردازی داخل استخر، رنگ نور نباید مهم باشد. دمای رنگ پیشنهادی برای شرایط مختلف به شرح زیر ذکر شده است.

◉ استخر عمومی/تفریحی: CRI باید 70 باشد، دمای رنگ می تواند حدود 4000 کلوین باشد زیرا استخر شنا برای اهداف غیر تلویزیونی است. رنگ نور شبیه نور صبح خواهد بود.

◉ استخر مسابقه : CRI 80 و دمای رنگ 5700 کلوین باید کافی باشد.

 

طراحی ضد آب

از آنجایی که بیشتر چراغهای LED برای استخردر داخل آن قرار می گیرند، برای نورپردازی LED بسیار مهم است که طراحی ضد آب داشته باشد. اگر چراغ ها ضد آب نباشند، باید به دفعات تعویض شوند.

 

 نحوه انتخاب بهترین چراغ های LED برای استخر

انتخاب بهترین چراغ های LED برای استخر کار آسانی نیست. عوامل زیر را جهت خرید بهترین ال ای دی استخر در نظر بگیرید.

 

سهولت نصب

چراغ های LED باید نصبی آسان و راحت داشته باشند. اکثر مدل های LED به صورت دستی نصب می شوند، چراغ های LED را انتخاب کنید که نیاز به نصب پیچیده ای نداشته باشند. خوشبختانه گروه روشنایی شعاع نور ال ای دی استخری را ارائه می دهد که نصب آن آسان است و برای اکثر اتصالات مناسب است.

 

روشنایی روشن

وظیفه اصلی نورپردازی LED نورپردازی استخر است تا شناگران و تماشاگران به وضوح دید کافی را داشته باشند. اگر مدل انتخابی به اندازه کافی روشنایی که کل استخر را روشن نگه دارد، نداشته باشد. قطعا گزینه مناسبی نیست. لامپ های LED را انتخاب کنید که نور را به وضوح پخش کنند.

 

چراغ های ال ای دی دارای بسیاری از ویژگی های دیگر هستند که اکثر خریداران تمایل به نادیده گرفتن آنها دارند. به عنوان مثال، یکی از ویژگی هایی که باید در نظر گرفته شود، قابلیت ایجاد رنگ های مختلف است. استخری که با رنگ های مختلف نورپردازی شده باشد، مورد استقبال عموم قرار خواهد گرفت.در نهایت، برای انتخاب بهترین چراغ های LED برای استخر، باید به کارایی نور توجه کرد.  چراغ های LED کارآمد انتخاب پایانی شما خواهد بود. زیرا صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های عملیاتی ارائه می دهد. علاوه بر این، چراغ های LED کارآمد برای محیط زیست مفید هستند و عمر طولانی تری دارند.

سوالات متداول

میزان هزینه نورپردازی استخر چقدر است؟
در نورپردازی استخری مواردی چون وسعت، نوع، شکل  و تعداد چراغ های استفاده شده در هر پروژه متفاوت باشد.

علت از کار افتادن چراغ های استخر چیست؟

بدیهی است که دلایل متعددی برای کار نکردن چراغ های استخر شما وجود دارد. سوخته شدن لامپ استخر، استفاده از چراغ های غیراستاندارد نفوذ آب به داخل چراغ و … . تمام این مسائل باید توسط یک  تعمیرکار ماهر بررسی و تشخیص داده شود.

کدام چراغ، LED بهتر است یا رشته ای؟
لامپ های LED بسیار کارآمدتر از لامپ های رشته ای هستند، به این معنی که انرژی کمتری مصرف می کنند. یک لامپ رشته ای معمولی 300 وات تقریباً همان روشنایی یک لامپ ال ای دی 45 وات را داراست. لامپ های LED با راندمان حدود 80 درصد کار می کنند. آنها همچنین گرمای کمتری تولید می کنند و دوام بیشتری خواهند داشت.

چراغ های استفاده شده در پروژه ها گارانتی دارد؟
با توجه به برندهای مختلفی که وجود دارد؛ این موضوع متفاوت باشد. جهت اطلاع از مشخصات و برند چراغ‌های مورد استفاده، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *