با توسعه سریع برق، کاربرد کابل ها در محیط های مختلف بیشتر می شود.کابل های زره دار همانطور که از نام آن پیداست، در برابر آسیب‌های مکانیکی از سیم کابل محافظت می‌کند، در حالی که کابل‌های بدون زره اینطور نمی باشد. اگر از کابل ها در شرایط خاصی استفاده می کنید، بسیار مهم است که هنگام انتقال انرژی الکتریکی، اطمینان حاصل شود که کابل‌های شما ایمن هستند.در این صنعت این کابل دارای نام های مختلفی از جمله  کابل زره‌پوش، کابل SWA، کابل آرموردار نامیده می شود. چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ چرا باید کابل های زره ​​دار را به جای کابل های بدون زره انتخاب کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید.

کابل زره دار

کابل زره دار

کابل زره دار دارای یک لایه محافظ از جنس آلومینیوم یا استیل است.برای کابل‎های زره دار تک رشته‎ای از محافظی با متریال آلومینیوم استفاده می‎شود، اما برای نوع چند رشته‌ای از لایه محافظ استیل استفاده می‌شود.

هادی یا همان رسانا: هادی که برای این کابل‌ها استفاده می‎شود به نوع کابل بستگی دارد برای مثال در کابل‌های فشار ضعیف برای هادی آن از فلز مس مفتولی استفاده می‌کنند. و اما برای کابل‌های فشار قوی از هادی آلومینیومی برای کابل زره‎دار استفاده می‌شود.

PVC عایقی مناسب جهت تولید کابلهای مختلف است. اما برای افزایش مقاومت کابل های زره پوش از عایق XLPE استفاده می‌شود. در ساختار این کابل‎ها برای ایجاد یک مرز بین لایه دخلی و لایه بیرونی از یک محافظ استفاده شده است، که معمولا این محافظ از جنس پلی وینیل کلرید است.

 

کابل زره پوش

انواع کابل زره دار

 

 

 

 

همانگونه که بیان کردیم کابل های زره دار دارای انواع مختلفی می باشند به غیر از کابل های نام برده شده کابل های دیگری موجود می باشند. از جمله:

کابل آرموردار مقاوم به حریق

کابل آرموردار به کابل قدرت مسلح نیز معروف می باشد. این کابل دارای یک لایه ی محافظ بوده تا از کابل در برابر خطراتی همچون قطع شدگی یا ساییدگی محافظت کند. لایه ی محافظ کابل آرموردار از جنس فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد می باشد.

لایه ی محافظ این کابل آن را به یک کابل، با قدرت هادی بالا تبدیل کرده است. عایق محافظ این کابل از جنس سیلیکون می باشد چنانچه قرار باشد کابل آرموردار در برابر آتش مقاومت داشته باشد از عایق سیلیکون استفاده می شود. لایه ی زیرین (Beding) لحاظ شده در این کابل از سیلیکون تقویت شده می باشد.

 سرب دار

کابل زره دار سرب دار جزو کابل های مهم و پر کاربرد در بسیاری از صنایع بوده اما بیشترین کاربرد آن در محیط های نفتی، هیدروکربن و روغنی می باشد. به همین خاطر است که برای محافظت و بالا بردن استقامت آن در برابر مواد نام برده شده از سرب استفاده می کنند.

کابل سرب دار به دلیل قدرت بالایی که دارد در برابر آتش سوزی و لطمات جانوران موذی بسیار مقاوم می باشد.

 غلاف سربی

این کابل در دو نوع موجود می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد. کابل زره دار غلاف سربی فشار متوسط و کابل غلاف سربی فشار ضعیف. این نوع از کابل در پمپ بنزین ها، پروژه های مربوط به نفت و گاز و پروژه های پتروشیمی کاربرد دارد. کابل زره دار غلاف سربی دارای یک روکش از مواد پلیمری مرغوب و با کیفیت بوده که توسط دستگاه اکسترودر صورت می پذیرد.

کابل شبکه زره دار

همانطور که از نام آن پیداست، این کابل مخصوص اتصال و انتقال اطلاعات بین کامپیوترها، سوئیچ ها، شبکه های استرچ و روترها می باشد. این کابل مجموعه ای از سیم هایی از جنس مس یا شیشه می باشد. کابل های شبکه دار دارای انواع متعدد و کاربردهای گوناگون می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشند.

برای مطالعه بیشتر انواع کابل شبکه را مطالعه فرمایید.

تفاوت بین کابل زره دار و کابل بدون زره

ساختار

بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که کابل های زره ​​دار فقط دارای محافظ فلزی هستند. به طور دقیق، مواد زره نباید فلزی باشد، می تواند نخ فیبر، نخ شیشه، پلی اتیلن و غیره باشد. تنها تفاوت کابل های فیبر نوری زره ​​دار با کابل های غیر زره دار این است که کابل های زره ​​دار دارای یک لایه بیرونی اضافی هستند. از کابل محافظت کنید کابل‌های زره‌دار 4 هادی نسبت به کابل‌های غیر زره‌دار گران‌تر هستند و نوار فولادی و کابل‌های زره‌دار آلومینیومی بسیار ارزان‌تر از کابل‌های زره‌دار هستند که اغلب در کاربردهای خاص استفاده می‌شوند.

ساختار یک کابل SWA به شرح زیر است:

  1. هادی: شامل مس رشته ای ساده است.
    کابل ها بر اساس درجه انعطاف پذیری طبقه بندی می شوند.
  2. عایق بندی: از پلی اتیلن متقاطع (XLPE) در تعدادی از کابل های برق استفاده می شود زیرا
    دارای مقاومت خوب در برابر آب و خصوصیات الکتریکی عالی است.
    عایق بندی در کابل ها عدم تماس رساناها و سایر مواد فلزی با یکدیگر را تضمین می کند.
  3. روکش: از روکش های پلی وینیل کلراید (PVC) برای ایجاد مرز محافظ بین لایه های داخلی و خارجی کابل استفاده می شود.
  4. غلاف: غلاف پی وی سی مشکی تمام اجزای کابل را در کنار هم نگه داشته و
    از فشارهای خارجی محافظت بیشتری می کند.

کاربرد

کابل‌های زره‌دار در مکان‌هایی که در معرض آسیب‌های مکانیکی هستند، بسیار پر کاربرد است. کابل‌های زره‌دار معمولاً دارای یک بند فلزی کوچک برای اطمینان از تداوم الکتریکی به زمین ایمنی هستند. (همچنین باید یک سیم زمین جداگانه را در مجرای انعطاف پذیر اجرا کنید؛ نمی توانید به پیوستگی مجرای آن تکیه کنید.) در موارد خاص، کابل زره دار 4 هادی ترجیح داده می شود. در دیوارها و سایر مکان‌های حفاظت‌شده، کابل‌های بدون زره ارزان‌تری را می‌توان نصب کرد. کابل های بدون زره عمدتاً در سیستم های کنترل استفاده می شوند.

 

چرا کابل زره دار

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید از کابل زره دار استفاده شود. بزرگترین دلیل آن استحکام است، زیرا کابل‌های زره‌دار در چند دهه گذشته به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گرفته‌اند، زمانی که کابل‌ها به‌جای استفاده از مجرا، مستقیماً در خاک دفن می‌شدند. امروزه، اکثر شهرداری های محلی نیاز دارند که قبل از نصب اجزای شبکه، کانال ها حفر شوند، که نیاز به کابل های بدون زره در بیشتر کاربردها را از بین می برد. دوم، جوندگان یا حیوانات می‌توانند از طریق کابل گاز بگیرند و می‌خواهند، بنابراین زره از کابل در برابر آسیب حیوانات یا بیل‌ها در کاربردهای دفن مستقیم محافظت می‌کند. سوم، کمترین دلیل استفاده از آن در محیط‌هایی با حیوانات مختلف است، جایی که زره در حالی که زمین است می‌تواند لایه دیگری از محافظت را فراهم کند.

نتیجه

کابل زره پوش را می توان به عنوان یک کابل تقویت شده در نظر گرفت که مقاوم و محکم تر از کابل استاندارد است. کابل زره پوش 4 هادی امکان محافظت بی‌نظیری در برابر آسیب‌های فیزیکی بدون به خطر انداختن انعطاف‌پذیری یا عملکرد نیروی انتقالی ایجاد می‌کند. این امر باعث شده است که این کابل به عنوان بهترین گزینه برای هر انتقال برق در محیط‌های خطرناک تبدیل می‌کند.

جهت مشاوره و سفارش می توانید با تیم آسان برق در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *