سیم و کابل اصطلاحاتی هستند که در زمینه برق و ارتباطات استفاده می شود. اما در بیشتر مواقع این دو اصطلاح در بین افراد به اشتباه تعریف می شود. زیرا به نظر شبیه هستند، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. و در این مقاله به شما توضیح مختصری در مورد تفاوت سیم و کابل می دهیم.

 

سیم

سیم برق

سیم برق از یک فلز رسانا و در واقع یک عایق که این فلر را احاطه کرده است، تشکیل شده است. وظیفه سیم انتقال انرژی الکتریکی به منظور انتقال توان و یا سیگنال الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر است. همچنین سیم ها باید توانایی تنش هایی مکانیکی را داشته باشند. می توان گفت که کاربرد این فلز رسانا از کوچکترین لوازم برقی آشپزخانه گرفته تا کاوشگرهای ایستگاه فضایی، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سیم برق

 افشان

 مجموعه رشته‌های نازک فلزی که از جنس مس می باشند. سیم افشان در یک لایه عایق به جنس پی وی سی تشکیل شده است.از ویژگی های بارز این سیم انعطاف‌پذیری بالای آن است. همین ویژگی باعث شده که به سیم نرم نیز شهرت پیدا کند. سیم نرم برای سیمکشی‌های پرپیچ و خم بیشتر و سیمکشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم مفتول

بر خلاف سیم افشان که از چند رشته فلز ساخته می‌شود، سیم مفتول از یک رشته فلز ضخیم در یک عایق الکتریکی تشکیل شده است. از دیگر نام‌های آن می‌توان به سیم خشک، سیم سخت و سیم NYA اشاره کرد. ویژگی مهم این سیم انعطاف پذیری پایین آن و البته تحمل و استقامت بالا در برابر تنش های مکانیکی است.

 نیمه افشان

 محصولی ما بین سیم افشان و مفتول است. ضخامت رشته های آن از سیم افشان بیشتر است و درنتیجه انعطاف‌پذیری آن کمتر است. کاربردهای آن همان کاربردهای سیم مفتول است ولی با ویژگی های سیم افشان یعنی در مسیرهای پرپیچ و خم و در مکان‌هایی است که تنش مکانیکی آن زیاد است.

سیم ارت

سیم زمین یا سیم ارت (Earth wire)، یکی از انواع سیم است که وظیفه آن انتقال جریان نشتی به سمت زمین است. در واقع با این کار از افراد در برابر خطر برق گرفتگی و از وسایل الکتریکی در برابر اتصالی ها حفاظت می‌کند. رنگ سیم ارت معمولا به صورت راه راه زرد و سبز است. در برخی کشور ها به آن Ground wire هم می‌گویند.

لاکی

اگر تا به حال روتور و استاتور یک الکترو موتور را از نزدیک دیده باشید، سیم‌هایی بسیار باریک را مشاهده می‌کنید که به صورت منظم در شیارها پیچیده شده اند. این سیم های نازک که معمولا رنگ روکش آن‌ها مسی رنگ است به سیم لاکی شهرت دارند. سیم لاکی اسقامت بالا در برابر حرارت دارند و با ضخامت کمی که دارند برای سیم‌پیچی انواع الکتروموتورها و ترانس‌ها مناسب هستند.

icons8 close 48توجه داشته باشید که سیمها یا کابلهای آسیب دیده را به سرعت تعویض کنید. و برای حفظ امنیت خود و خوانده حتما از کابل های ضد حریق استفاده کنید. شما می توانید برای تهیه و مشاهده مشخصات کابل های فری هالوژن به سایت آسان برق مراجعه فرمایید.icons8 close 48icons8 close 48icons8 close 48

جهت مشاهده مشخصات کابل های مقاوم در برابر حرارت

کابل

کابل برق

کابل برق  از تابیده شدن یا در کنار هم قرار گرفتن چندین سیم تشکیل می شود. این سیم های هدایت انتقال سیگنال را به عهده دارند. بر روی این سیم ها عایق قرار دارد.همانطور که ذکر شد، کابل مجموعه ای از سیم های عایق بندی شده است که در توسط روکش احاطه شده اند. به طور معمول، یک کابل حداقل یک سیم برای انتقال جریان، یک سیم خنثی و یک آرت دارد. کابل ها بر اساس تعداد سیم های موجود در آن و اندازه  آنها طبقه بندی می شوند.

کابل ها می توانند تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته، پنج رشته و… باشند. کابل های مخابرات می توانند ۱۰۰ زوج و یا بیشتر باشند.

 

 

کاربردهای مختلف سیم و کابل

استفاده از سیم

انتقال سیگنال های مخابراتی، خودرو یا هر قطعه صنعتی ، لامپ استفاده می شود.

استفاده از کابل

برای انتقال نیرو، سیگنال های مخابراتی یا انتقال برق استفاده می شود.

انواع کابل برق براساس سطح ولتاژی

انواع کابل بر اساس کاربرد

تفاوت سیم و کابل برق چیست؟

تعابیر رایج غلط درباره سیم و کابل:

icons8 close 48 ضخامت سیم کمتر از کابل است.icons8 close 48

سیم و کابل برق در سایزهای مختلف تولید می‌شوند. بنابراین ضخامت و سطح مقطع نمی‌تواند یکی از فرق های بین سیم و کابل باشد. سایز سیم برق از 0.75 تا 300 میلی‌متر مربع تولید می‌شود در حالی که انواع سایز کابل برق نیز از 0.75 تا 500 میلی‌متر مربع تولید می‌شود.

icons8 close 48سیم برق جریان کمتری نسبت به کابل برق عبور می‌دهد.icons8 close 48

فراموش نکنید که جریان عبوری قابل تحمل توسط هادی به جنس، سطح مقطع و طول آن وابسته است بنابراین در سایز مقطع یکسان سیم و کابل برق به یک اندازه جریان برق را عبور می‌دهند.

 

تفاوت سیم و کابل در کاربرد

سیم و کابل ها در برق کشی ساختمان ها از مسکونی تا مراکز صنعتی جز اصلی به شمار می روند. همانطور که گفته شد سیم از یک هادی معمولا مسی که توسط یک عایق احاطه شده است. سیم های تک رشته ای برای عبور برق با ولتاژ پایین مورد استفاده قرار می گیرند. اما از کابل ها در مصارف صنعتی استفاده می شود.(هم تک رشته ای هم چند رشته ای).

جهت استفاده در محیط های باز باید در نظر داشته باشید که در چه محیطی با چه جریانی می خواهید از سیم و کابل ها استفاده کنید.

بر اساس مقاومت

یکی دیگر از تفاوت های مقاومت آن ها می باشد. در واقع کابل ها به دلیل روکش های خود دارای مقاومت بالاتری هستند. کابل‌ها از جنس آلومینیوم دارای هسته فولادی جهت انتقال برق با فشارهای قوی استفاده می‌شود. اما سیم‌ها،برای مصارف خانگی و سیم کشی‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا تک رشته‌ای و مقاومت کمتری به نسبت کابل دارند.

تفاوت ولتاژ

در فشارهای ضعیف، متوسط و حتی فشار قوی، سیم و کابل کاربردهایی دارند. در فشارهای ضعیف، اصولا هر هادی یا رسانایی که جریان برق را از خود عبور داده و یک روکش برای محافظت و جلوگیری از نشتی برق داشته باشد، سیم نامیده می‌شود. ولی برای فشارهای بالاتر، وقتی یک یا چند رشه سیم در هم تنیده، دارای روکشی شامل آرمور یا شیلد یا حتی اسکرین باشد، به آن کابل می‌گویند.

و اما تفاوت های اصلی میان سیم و کابل برق:

اهمیت توجه هنگام خرید

قبل از خرید سیم و کابل بهتر است که بدانیم تفاوت سیم و کابل چیست.تفاوت آنها در ساختار آن‌ها است که کاربرد آن‌ها را نیز کاملا متمایز می‌کند. با آگهی در مورد تفاوت ها می توانید خرید و انتخاب مناسبتری داشته باشید. اگر سوالی داشتید می توانید با قرار دادن دیدگاه زیر این مقاله با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *