در سال های اخیر، اخبار مربوط به محصولات کابلی تقلبی و نامرغوب یکی پس از دیگری منتشر شده است. برخی از تولیدکنندگان در صنعت کابل، کیفیت محصول را فدای سودآوری می‌کنند. در مورد اینکه آیا کیفیت محصول خریداری شده خوب است یا نه؟ و آیا کابل خریداری شده در حد استاندارد است یا خیر؟ قطعا قضاوت برای مصرف کنندگان دشوار است. در این مقاله با ماهمراه باشید تا نکات انتخاب یک کابل با کیفیت را را باهم بررسی کنیم.

 

راه های تشخیص محصولات با کیفیت سیم و کابل:

1. به بسته بندی دقت کنید

در هنگام خرید توجه داشته باشید که بسته بندی مناسب، چاپ واضح و مشخصات مدل، نام تامین کننده سیم و کابل، آدرس کارخانه و … کامل باشد. 

2.ظاهر را بررسی کنید

هنگام خرید به ظاهر آن دقت کنید، صاف و گرد با رنگ یکنواخت باشد. سطح بیرونی یک سیم و کابل مرغوب نباید دارای فرورفتگی و یا برجستگی باشد. اگر سیم و کابل پلاستیکی باشد، غلاف و عایق را می تواند برش دهیدد، در حالی که سطح آن باید کاملاً سالم باشد.

–   –  –   –   –   –   –   –  –   –   –   –   –   –   –   –   –   –   –

بیشتر بدانید: تفاوت اساسی بین سیم و کابل چیست؟

–   –  –   –   –   –   –   –  –   –   –   –   –   –   –   –   –   –   –

3. هادی را بررسی کنید

اگر پوشش روی یک سیم یا کابل دارای ضخامت بیشتری نسبت به انواع دیگر بود. این امر ناشی از کم شدن مقدار مس استفاده شده در سیم می باشد و از این طریق وزن سیم و یا کابل را به وزن استاندارد رساندند. پس دقت کنید که سیم ها و کابل هایی که خریداری می کنید هم میزان رسانایی مورد نظر را داشته باشند و هم عایقی مناسب را دارا باشند.

هادی باید دارای درخشندگی خاص و همچنین انعطاف پذیری متوسطی باشد و اندازه آن باید الزامات استاندارد را برآورده کند. از نظر سطح مقطع هسته مسی سیم و کابل، مس برتر به رنگ روشن و نرم است در غیر این صورت محصول معیوب است.

 

4. طول را بررسی کنید

هنگام خرید کابل، تسلیم وسوسه کابلهای ارزان قیمت نشوید. تا کابلی را تنها با 90 متر یا 80 متر یا حتی بدون علامت گذاری انتخاب کنید. طول کابل ها باید الزامات استاندارد کابل 0.5±100 متر را برآورده کند.

 

5. روکش PVC را بررسی کنید

اگر “ناهمواری” منظم توری بافته، روی سطح دیده شود، نشان می دهد که فناوری پردازش خوب است و که کابل استاندارد است. اگر ظاهر صاف باشد، “ناهمواری” توری قابل مشاهده نیست و روکش هنگام تماس با دست احساس شلی در آن دارید، مسلما کابل مناسبی نیست.

6. لایه محافظ را بررسی کنید

اگر توری بافته شده نازک باشد و به طور ناموزون در طول کابل قرار گرفته باشد، با لایه عایق و محکم بسته نشده باشد، کابل نامناسبی است.

انتخاب کابل ها و سیم های با کیفیت

نکاتی که در مورد تایید کیفیت کابل ها و سیم ها باید بررسی شود عبارتند از:

ولتاژ

درجه ولتاژ کابل روی درام کابل مشخص می شود. تولید کنندگان پس از آزمایش در کارخانه پس از ساخت، آن را تأیید می کنند. می توانید با جزئیات مشخصات درج شده بر روی عایق، ارزیابی کنید که آیا سیم یا کابل برای سیستم شما قابل قبول است یا خیر. کابلی با درجه بندی مناسب را انتخاب کنید. هرگز ولتاژ و عایق کمتر از حد مورد نیاز را انتخاب نفرمایید.

انعطاف پذیری

یک کابل انعطاف پذیر قطعا یک انتخاب عالی می باشد. این باعث می شود که کابل کشی آسان، راحت و سازنده باشد. برقکارها می توانند کار را با کارایی بیشتری با کابل های انعطاف پذیر برای خم شدن، چرخاندن و خواباندن مطابق با طراحی سیستم ها انجام دهند. کابل های هادی جامد ممکن است ارزان تر از کابل های انعطاف پذیر باشند. با این حال، استفاده از کابل های انعطاف پذیر مقرون به صرفه است.

–   –  –   –   –   –   –   –  –   –   –   –   –   – 

بیشتر بدانید: بهترین کابل زره دار را بشناسید

   – –   –   –   –   –   –   –   –   –   –    –    –   –

ظرفیت حمل و نقل برق

ظرفیت انتقال برق کابل باید نیازهای صنعتی، تجاری یا مسکونی شما را برآورده کند. کابلی با ظرفیت انتقال توان کمتر از حد نیاز می تواند مشکل ساز شود. کابل‌های COX و Single Pair که دارای انتقال تک جفتی هستند نسبت به کابل‌های CAT ظرفیت انتقال نیرو کمتری خواهند داشت.

دوام و استحکام

دوام و استحکام کابل ها باید از دیدگاه مهندس برق یا تکنسین اندازه گیری شود. بازرسی باید بر اساس منطقه ای باشد که در آن کابل ها استفاده می شود. به عنوان مثال، کابلی که در یک واحد صنعتی یا کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد، باید دارای ویژگی های مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی باشد، همانطور که در محیط موضوع مورد نیاز است. از سوی دیگر، کابل هایی که در فضای باز گذاشته می شوند باید در برابر شرایط نامساعد جوی، شن، گرد و غبار، طوفان، آفتاب، باران و رطوبت مقاوم باشند.

توانایی مقابله با گرمای بیش از حد

بار الکتریکی سنگین می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد کابل ها شود. کابل ها و سیم ها باید برق بیش از حد را کنترل کنند. همچنین خطر آتش سوزی را به حداقل برسانند.

کیفیت مواد رسانا مورد استفاده

انواع کابل ها و سیم های مسی و آلومینیومی در بازار موجود می باشد. ثابت شده است که سیم های مسی به دلیل رسانایی بالاتری که نسبت به آلومینیوم دارند، عملکرد بهتری دارند. ناظر برق و تکنسین باید در مورد مواد رسانا بر اساس نیاز مورد نظر تصمیم بگیرند.

عایق روی کابل ها و سیم ها

روکش و عایق کابل ها و سیم ها باید مطابق با دمای محیط در محل و صنعت خاصی باشد، که در آن استفاده می شود. عایق کابل های مورد استفاده در کارخانجات و مراکز تولیدی باید با توجه به دمای منطقه، ضد اشتعال یا مقاوم در برابر آتش باشد. کابل های FR PVC در مراکز تجاری و صنعتی کاربرد بیشتری نسبت به PVC غیر FR دارند.

نتیجه

همانطور که گفته شد اندازه گیری و آزمایشیاتی وجود دارد که می توان جهت تعیین کیفیت، بر روی کابل انجام داد. اما با یک بررسی کلی می توانید از صحت سلامت کابل با خبر شوید. کابل‌ها معمولاً گرد هستند، اما می‌توانند به شکل طناب‌دار، مار و عجیب و غریب باشند. یک کابل گرد نشده می تواند هنگام خاتمه از طریق غده مشکلاتی ایجاد کند. مواد را می توان با احساس کلی کابل بررسی کرد. با برش دادن قسمتی از کابل، می تواند کیفیت آن را بررسی نمودد. به عنوان مثال سیلیکون بی کیفیت بسیار نرم است و هنگام تماس با دست نامرغبوب بودن کابل احساس می شود.خرید کابل از شرکت های معتبر این تضمین را به شما می دهد که با خیال راحت محصول با کیفیت و سالمی را خریداری نماید. جهت خرید انواع سیم و کابل با تیم آسان برق در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *