پیش از انتخاب سیم و کابل برق، انواع آن را بشناسید! راهنمای خرید کابل برق استاندارد از زبان مجموعه تخصصی آسان برق.

اگر آشنایی با کابل های برق استاندارد در زمان خرید موضوع چندان مهمی به نظر نمی رسد، به چند سوال ما پاسخ دهید:

و ده ها سوال دیگری که در اهمیت موضوع خرید کابل برق استاندارد می توان مطرح کرد. اما برای اینکه با هیچ یک از این مشکلات رو در رو نشوید و برای آشنایی کامل با راهنمای خرید کابل برق استاندارد، تا پایان این مقاله از وب سایت آسان برق با ما همراه باشید.

راهنمای خرید کابل برق استاندارد از زبان آسان برق

ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم، جایی که کوچکترین امکانات زندگی و رفاهی نیاز به اتصال به انرژی برق و تامین نیرو دارند. زندگی را بدون برق و لوازم برقی تصور کنید، تصویری خسته کننده و حتی تا حد زیادی غیر قابل تحمل خواهد بود.

امروزه برای تمام ساحتمان های مسکونی، تجاری و اداری به تهیه زیرساخت های الکتریکی و سیم و کابل های برق نیاز هست و انتخاب و خرید یک کابل استاندارد و مرغوب مستلزم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه است.

هر کابل استاندارد و مرغوب چندین مولفه مشخص دارد که با توجه به نیاز و اقتضای پروژه مورد نظر شما این مولفه ها مقادیر کم و زیاد به خود می گیرند.

در ادامه با این مولفه ها آشنا می شویم:

نوع کاربرد

کابل ها کاربردهای مختلفی دارند! برای خرید کابل برق استاندارد لازم است که به صورت دقیق کاربرد کابل موردنیازتان را تعیین کنید. برای ساده تر شدن تصمیم گیری در ادامه سه دسته اصلی کابل ها را بر اساس نوع کاربرد معرفی می کنیم:

  1. کابل های روشنایی و تامین انرژی لوازم برقی

همه روزه با این نوع کابل ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط هستیم، سیم هایی که برای تامین روشنایی و روشن شدن لوازم برقی در ساختمان های با هر نوع کاربری معمول، استفاده می شوند و می توانند روی زمین و یا زیر زمین قرار بگیرند.

نکته جالب تر اینکه حتی برای سیم کشی های داخلی لوازم برقی و تابلوهای توزیع برق ساختمان ها هم از این کابل ها استفاده می شود!

  1. کابل های مختص انتقال جریان و قدرت

این گروه از کابل ها به صورت کلی به سه دسته کابل های فشار قوی یا HV ، فشار متوسط یا همان MV و کابل های فشار ضعیف یا LV تقسیم می شوند که با هدف جابجایی جریان به صورت زمینی و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. کابل هایی با کاربرد جابجایی سیگنال مابین مقاصد مختلف

همانطوری که از اسم این دسته پیداست، کابل ها در این گروه برای انتقال سیگنال ها استفاده می شوند.

این سیگنال می تواند هر نوعی از سیگنال ها باشد و ابزار دقیق و کابل های کنترلی و در نهایت کابل های انتقال داده، بر اساس نوع سیگنال انتقالی به دسته های مختلف تقسیم می شوند.

 خرید کابل برق استاندارد
خرید کابل برق استاندارد

سطح ولتاژ

ولتاژ طراحی شده برای کابل ها یکی از مشخصه های مهم این محصولات به شمار می رود که برای خرید کابل برق استاندارد نیازمند آن هستید تا به خوبی این ولتاژها را بشناسید.

برای معرفی ولتاژ هر کابل از دو علامت اختصاری U./U استفاده می شود که در آن

U. معرف ولتاژ بین هادی و زمین بوده

و در مقابل U نشانگر ولتاژ بین هادی هاست.

به صورت کلی سه گروه کابل بر اساس سطح ولتاژ وجود دارند که هر کدام برای کاربری خاصی ساخته شده اند:

  1. اولین دسته کابل های فشار ضعیف با علامت اختصاری LV هستند که از عبارت Low Voltage cable گرفته شده و دلیل این نامگذاری ولتاژ پایین این کابل هاست. در واقع کابل های برق LV مشخصا دارای چند سطحی ولتاژی مشخص هستند. یعنی:

تا دسته کابل های فشار ضعیف و کنترل و ابزار دقیق را تشکیل دهند.

  1. کابل های فشار متوسط که با علامت اختصاری MV کوتاه شده عبارت Medium Voltage cable شناخته می شوند و

در حقیقت نقطه کاری بین 1 کیلوولت تا 33 کیلوولت را پشتیبانی می کنند.

  1. دسته کابل های فشار قوی یا همان High Voltage Cable که به صورت اختصاری با علامت HV در میان کابل ها شناخته می شوند و بازه ولتاژ 33 کیلوولت تا 230 کیلوولت را پشتیبانی می کنند.

تا در نهایت برای هر نیاز و هر کاربردی کابل های مناسب با قدرت و توان ویژه ای طراحی شده باشد.

اما یک دسته دیگر را هم می توان برای سطح ولتاژ کابل ها در نظر گرفت که کابل های فوق فشار قوی EHV هستند یا همان Extra High Voltage cable که از سطح ولتاژ 400 کیلوولت به بالا را پشتیبانی می کنند و تنها برای مصارف خاص با قدرت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل های استاندارد و سطح ولتاژ
کابل های استاندارد و سطح ولتاژ

جنس و ساختار هادی سیم و کابل برق

قبل از هر چیز باید بگوییم که معمول ترین و پر استفاده ترین هادی در صنعت سیم و کابل، مس و آومینیوم با خلوص بالا هستند.

منظور از خلوص بالا در کابل های مسی، خلوص 99.99 درصدی است و برای کابل های آلومینیوم این عدد معادل 99.96 درصد می باشد که به دو صورت آنیل شده یا آنیل نشده به کار می روند.

اگر می خواهید بدانید اصطلاح به چه معناست با این توضیح کوتاه از متخصصین وب سایت آسان برق همراه باشید و در غیر صورت پاراگراف بعدی را دنبال کنید. آنیل کردن در حقیقت نوعی فرآیند حرارت دهی است که طی آن برندهای سازنده این محصولات، بلور فلزات را تبلور مجدد داده و همان مفتول مسی که بر اثر عملیات مکانیکی کشش و نورد دچار سختی و شکنندگی شده، طی این فرآیند نرم و انعطاف پذیر می سازند تا مناسب استفاده های بعدی باشد.

جالب است بدانید علاوه بر مس و آلومینیوم از رساناهای طلا و نقره هم در ساخت سیم و کابل استفاده می شود و همانطور که انتظار می رود، سیم و کابل های با این جنس هادی قیمت های بالاتری دارند.

علاوه بر جنس هادی سیم و کابل، ساختار آن ها هم یکی از فاکتورهای موثر بر استاندارد سیم و کابل است و سه سطح مختلف را شامل می شود:

نوع روکش و عایق سیم ها

در زمان خرید کابل برق استاندارد، توجه به جنس عایق سیم و کابل را فراموش نکنید!

همان چیزی که شاید در اولین تجربه خرید برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد؛

اما متخصصین این حوزه به خوبی از اهمیت جنس عایق در انتخاب و خرید کابل برق استاندارد آگاه هستند و توصیه ما در مجموعه تخصصی آسان برق به شما همراهان عزیز دقت به این مسئله است.

عایق های کابل های برق برای اینکه استاندارد هر محیط باشند بسته به نوع کاربرد، باید مولفه هایی را فراهم آورند

از جمله این مولفه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

و موارد دیگری که همگی مشخصه های عایق کابل برق استاندارد را تشکیل می دهند.

از همین رو برای عایق سیم و کابل ها عموما از انواع پلیمر اعم از لاستیک و پلاستیک و البته ترکیبات آن ها استفاده می شود. به این صورت که؛

هر یک از پلاستیک یا لاستیک های مورد استفاده بنا به کاربرد کابل، به عنوان عایق یا روکش، تعدادی از این مولفه ها را برآورده می کنند.

کابل های استاندارد برق و لایه های روکش و عایق
کابل های استاندارد برق و لایه های روکش و عایق

آیا می دانستید که شرکت صنعتی الکتریک خراسان یا سیم و کابل افشارنژاد خراسان، کابل های هالوژن فری و ضد حریق، مقاوم در برابر حرارت، کابل های افشان و کابل های تلفنی و ابزار دقیق را با بالاترین کیفیت ممکن روانه بازار کرده است؟

برخی از مهم ترین دسته های عایق کابل های برق عبارتند از:

شاید معمول ترین عایق برای کابل های ابزار دقیق و ساختمانی عایق PVC باشد که دلیل اصلی این انتخاب امنیت بالای این جنس روکش و خاصیت خود خاموش کنی شعله های آتش است.

نقطه کار دمایی این عایق 70 درجه تا 105 درجه برای برخی گریدهاست که در نوع خود ممتاز به شمار می رود.

کابل های مخابراتی مشتری های عمده روکش پلی اتیلن هستند و خصوصیات الکتریکی عالی، جذب کم آب و فاقد هالوژن بودن این عایق ها مشخصه های اصلی آن ها برای انتخاب هستند.

نایلون ها عایق هایی نسبتا خشک و عموما محکم هستند و در برابر ساییدگی مقاومت بالایی دارند.

البته این تنها مشخصه عایق های نایلون نیست و مقاومت بالای آن ها در برابر دما و نرم شدگی تا 200 درجه را هم می توان به مشخصه های اصلی آن ها افزود.

لاستیک های طبیعی هم جزو انتخاب های اصلی سازندگان برای کابل های برق هستند چرا که؛

عموما در برابر سایش مقاوم بوده و انعطاف پذیری بالایی هم دارند.

این تمام ماجرا نیست و عایق و روکش کابل ها از انواع مختلفی هستند که هر کدام خواص مختص به خود را دارا می باشند. از جمله دسته های دیگر می توان به این نمونه ها اشاره کرد:

تعداد رشته

آیا می دانستید که کابل های انواع مختلف از تعداد رشته سیم های متنوعی تشکیل شده اند که آن ها را برای کاربرد خاصی مناسب می سازند؟

عموما میزان قدرت کابل ها و توانی که پشتیبانی می کنند با این تعداد رشته سیم ها ارتباط مستقیم دارد.

کابل های فشار ضعیف
کابل های فشار ضعیف

دسته بندی کابل ها بر اساس رشته سیم های استفاده شده به شرح زیر می باشد:

  1. کابل برق فشار ضعیف (LV) که تشکیل شده از یک تا پنج رشته سیم می باشد.
  2. سیم و کابل برق فشار متوسط (MV) شامل یک تا سه رشته سیم می باشد.
  3. کابل های برق فشار قوی (HV) که همانند دسته قبلی از یک تا سه رشته سیم ساخته می شوند.

اما علاوه بر این سه دسته اصلی، کابل ها دسته دیگری هم دارند که همان کابل های کنترل و ابزار دقیق هستند و عموما از سه تا شش رشته سیم تشکیل شده اند.

برای موارد خاص و براس کاربردهای ویژه، با تعداد رشته های بالاتر هم قابل سفارش هستند.

نوع حفاظت الکتریکی و مکانیکی

آیا ممکن است که استانداردهای سیم و کابل برق از صدمات مکانیکی، فیزیکی و نویز و میدان مغناطیسی غافل شوند؟ قطعا پاسخ این سوال منفی ست!

برای محافظت از کابل های برق در برابر میدان مغناطیسی و با هدف تامین میدان الکترواستاتیک شعاعی از حفاظ های الکتریکی به دور کابل های برق استفاده می شود.

حفاظ هایی که از جنس نوار مسی، آلومینیومی، شیلد مسی و شیلد بافته شده مسی و آلومینیومی تشکیل می شوند.

از طرف دیگر کابل ها ممکن است با انواع مختلفی از مشکلات فیزیکی اعم از

به همین دلیل از انواع زره های فلزی برای پوشش کابل ها استفاده می شود تا از هرگونه مشکل احتمالی مصون باشند.

حجم و وزن کابل برق

این تصور اشتباه را که کابل های سنگین تر، الزاما مرغوبتر هستند را کنار بگذارید!

برخی از مردم سیم و کابل های سنگین تر یا حجیم تر را کالاهای مرغوب تری می دانند و معتقدند که هرچه وزن سیم و کابل بالاتر باشد نشان از مرغوبیت آن ها خواهد بود!

اما باید بدانید که این ویژگی دلیلی بر استاندارد بودن سیم و کابل نخواهد بود. چرا که؛

سیم و کابل ها براساس یک استاندارد جهانی و با حجم، ابعاد و وزن مشخصی برای کاربردهای معین مطابق آنچه که بیان شد تولید و روانه بازار می شوند.

مشخصه ای که برند افشارنژاد در سیم و کابل های تولیدی خود در بالاترین سطح ممکن رعایت نموده و کابل هایی با استانداردهای ساختاری بالا از این برند در بازار قابل تهیه می باشند.

از قیمت کابل های استاندارد خراسان افشار نژاد در بازار سیم و کابل ایران چه می دانید؟

برای اطلاع از قیمت های به روز این برند به صفحه محصولات افشار نژاد خراسان در وب سایت آسان برق مراجعه نمایید.

سخن پایانی

با خرید کابل برق استاندارد یک عمر امنیت خانواده خود را تضمین کنید! و همچنین خود را تا سال ها از تغییر و تحول سیم و کابل های برقی بی نیاز نمایید!

اما راهنمایی متخصصین این حوزه برای خرید کابل برق استاندارد لازم می باشد و وب سایت آسان برق با آماده سازی مقاله راهنمای خرید کابل برق استاندارد،

تا آخرین قدم خرید و کاربرد محصولات همراه شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *